„Vagyok pedig kormány embere a szónak azon értelmében, hogy kárhoztatok minden működést, minden elvet, melyek törvényes és hathatós kormányzást lehetetlenítenek.” gróf Dessewffy Aurél
Megadja Gábor | 2011. február 1.  | 08:00
Szocialista teológia
Gréczy a teodícea területére merészkedett: vajon ha Isten végtelenül jó, honnan a rossz a világban?
A napi politikai teológia érdekes helyre fészkelte be magát: egyenesen a Népszavába és Gréczy Zsolt tollába. Merthogy Gréczy szerint Isten büntet minket vörösiszappal, árvízzel, belvízzel, földrengéssel. Azért, mert a zemberek kétharmados fölhatalmazást adtak a Fidesz-KDNP-nek. (És persze van egy szokásos kör az egyházakról is: hogy százmilliárdokat költünk rájuk. Nos, ez a hájas földesúr/kapitalista és a hájas, dologtalan püspök szövetségének a képe, mi tagadás, jobban illik a Népszavába, mint a teológiai okfejtés. A probléma azonban az, hogy az egyházak nem kaptak mindent vissza, amit vörös jótevőink elloptak tőlük. Így ha minden visszakapnak, garanciát lehetne vállalni arra, hogy nem tartanának igényt állami pénzekre. Csak akkor a Népszava és Gréczy torkaszakadtából üvöltözne, hogy újjáéledt a klerikális reakció, ugye.)

Az önigazoló kör sem hagyható ki, Gréczy megjegyzi, hogy elsőáldozó volt és ministrált is (reméljük, elsőáldozó csak egyszer volt, nem úgy, mint mestere, a Feri, aki többször is bérmálkozott; noha erre az Egyház történetében precedenst még nem láttunk, így lehet, hogy Feri egy új reformirányzat első gyermeke). Ez nagyjából megfelel a szélsőjobbos "de nekem is van zsidó barátom!" - védekezésnek. Hiába, a baloldal vallásilag is érzékeny, kiváltképp a volt miniszterelnök, aki talán többszöri bérmálkozása eredményeképpen pl. a zsinagógában a messiásról értekezett.

Maga az okfejtés igazán érdekes azonban. Gréczy szerint büntiben vagyunk, mert megszavaztuk a Fideszt. Ezért kapjuk a sok rosszat a nyakunkba. Gréczy a teodícea területére merészkedett: vajon ha Isten végtelenül jó, honnan a rossz a világban?

Gyorstalpaló. A hivatalos tanítás szerint Isten nem engedi meg a rosszat, hacsak valami nagyobb jót nem tud kihozni belőle. Erre ugye a "klasszikus példa" Krisztus szenvedése és kereszthalála, ami a legnagyobb rossz, tulajdonképpen Gottesmord, ugyanakkor a legnagyobb jó következik belőle: a Megváltás.

Vigyük hát végig Gréczy Zsolt logikáját, ha már az isteni cselekvést a Fideszhez köti (noha ez kissé bizarr, de legyen): Isten megengedi a Fidesz-kormány alatt a sok rosszat. Egyrészt próbára teszi őket, másrészt engedi, hogy valami nagyobb jó legyen a végeredmény. A nagyobb jó például az lehet, hogy a Fidesz talpra állítja Magyarországot, javítja versenyképességét és növeli mozgásterét. Vagyis: a mostani rossz a Fidesz későbbi sikerére enged következtetni. Hümm.

Azért reméljük, hogy a Népszavában felfigyelnek rá, hogy Gréczy félig bemutatott logikája valójában hová vezet: az "ezoterikus reakció" csempészte be magát a baloldali lapba! Gréczy ezek szerint - szigorúan teológiai alapon - a Fidesz-KDNP-nek szurkol.

Deo gratias.

(Képünkön a korai '50-es évek egyik kommunista antiklerikális kiadványának címlapja látható.)
(A jobbklikken a hozzászóláshoz regisztráció szükséges.)
KnutHamsun | 2011. február 1.  | 11:33
# 1

Gréczy teológikus műveltsége annyira mélyrétegű és szerteágazó, hogy Megadja szövegértelmezése csak az egyik a lehetséges olvasatok közül.

 

Én máshogy fejtettem fel a szavak szintje mögött feszülő gondolatmenetet. Gréczy alapvetően Zrínyi Szigeti veszedelméből indul ki, miszerint Isten a bűnei miatt sújtja a magyarságot, de a megtéréssel megszűnik a büntetés is (a szélesebb nézőpont miatt nyilván Gréczy hozzáolvasta Babits Jónás könyvét is).

 

Innentől nem nehéz a párhuzam felrajzolása sem: a magyarok bűne, hogy eltávolították a hatalomból a Ferit (bár ez csak az emeszpéé), majd kétharmaddal megszavazták a Fideszt. No de nincs még minden veszve, ugyanis Ferenc testvér visszahívásával (ez a megtérés mozzanata) elkerülhetjük a további büntetéseket. Hál' Istennek.

 

Egyébként vicces, hogy Gréczy minden létező tényből, adatból és eseményből ugynarra a következtetésre képes jutni.

PestyFrigy | 2011. február 1.  | 21:53
# 3
Kellemes napom volt ma, jót söröztem barátaimmal.(Kis feleségemet, munkára hivatkozva kerülöm, hagy józanodjak, vérnyomásom se volt magas, rámentem a Népszavára. Mit mondjak, a hülyeség, ami ott olvasható, a haldoklót is magához téríti. Ez a Gréczy valami rossz gombát evett, gombaismerőként adnék neki tanácsot, hisz annyi jó gomba van, ne egyen bolondgombát, írásból kéne megélnie, kaszakapakerülőként rossz vége lesz.

Már csak önkinzásként, beleolvastam a hozzászólásokba is .

Az alkotmányozás kezd igazán mulattatóvá válni.
A szalonképes konzervatív tudja, hogy a liberalizmus és más baloldaliságok olyanok, mint az iszlám: betérni lehet, kitérni azonban nem, azért halál jár.
What we now call “civil resistance" often takes the form of mass rallies and demonstrations, as in Prague in 1989 and Tehran in 2009. People also engage in strikes, boycotts, fasts, and refusals to obey the law.
Alain de Benoist's 1985 book length essay, The Problem of Democracy is now available from the Arktos publishing house. Outside of specialist circles, and certainly within English speaking countries, Alain de Benoist may not be particularly well known.
Reagan accomplished an historical remoralization — not in the sense of renewing morality, but in restoring morale.
Discussion of the political impact of social media has focused on the power of mass protests to topple governments. In fact, social media's real potential lies in supporting civil society and the public sphere - which will produce change over years and decades, not weeks or months.