Az értelmiség létformája az aggódás. És mindig van miért aggódni. Most a magyar demokrácia állapota az, amely aggodalomra ad okot.
Az értelmiség létformája az aggódás. És mindig van miért aggódni. Most a magyar demokrácia állapota az, amely aggodalomra ad okot, mióta 2010-ben a kétharmados úthenger, gyorsnaszád, tengeralattjáró elindult. Nem világosak persze az értelmiségi aggodalmak, már abban a tekintetben, hogy a demokrácia megszűnt már 2010-ben, vagy csak később? Már lezárult-e a demokrácia megszűnése, vagy még folyamatban van? Mikor mondható ki teljes biztonsággal, hogy eddig volt, most már nincs demokrácia? E kérdésben, ugyanúgy, mint a demokrácia elérésében, az értelmiségi vélemény homályos. A demokrácia léte vagy nem léte olyasmi, mint a szüzesség - vagy van, vagy nincs - ám azt mégsem tudjuk biztosan, mikor veszítettük el.
A balliberálisok értelmezésében a képlet egyszerű: miket mindenki szeret, csak Orbán Viktor viselkedik elefántként a porcelánboltban (porcelánbolt = Európa). Reggel fölkel, és jóízűen tipor egy kis jogot, bontja-bontogatja a jogállamot, és centralizálja a reggelijével együtt a független intézményeket. Délben brahiból fékeket és ellensúlyokat tesz tönkre. (Érdemes megfigyelni, melyek a kedvenc plüsspaneljei az értelmiségnek. A mostani a "fékek és ellensúlyok rendszere", e nélkül nem születhet valódi demokrata publicisztika. Ne legyünk telhetetlenek, most legalább nem a náci/antiszemita a mainstream, ez is valami.) Van miért aggódni, mérgelődni, nem tagadom. Nem kicsit idegesítő például, hogy nem szívhatok el egy jó cigit a kávém vagy a söröm/fröccsöm mellé (ez nem vicc).
Tudjuk persze, mit jelent a balliberálisoknak a demokrácia: amikor a baloldali-liberális politikai elvek érvényesülnek, az ő céljaik teljesülnek. Ha a nép az elmaradott, fundamentalista jobboldalt támogatja, akkor a nép ostoba, és az ő érdekében van szükség a demokrácia felfüggesztésére a szebb jövő érdekében (egy technokrata szakértői kormány, vagy a parlamentáris procedúráktól független civil, közvetlen demokrácia formájában). Amikor a többség a balliberálisokat támogatja, akkor a többségi elv mindent visz, ha a jobboldalt, akkor gyorsan előkerülnek a polcokról a Tocqueville-kötetek, és egyre többet hallunk a "többség zsarnokságáról". (Igaz, Tocqueville más észrevételeit kevésbé fontolják meg: a "vallás mint jelzőoszlop" kevéssé jelenik meg a publicisztikákban. Lehet, hogy egy korábbi kiadás van meg a Közíróknak.)
Nyilván egyszer arra is magyarázatot kapunk majd a balliberálisoktól, aggódóktól, hogy mióta egyezik az "európai civilizáció" vagy az "európai tradíció" fogalma a központi bürokrácia akaratával, a fundamentalista emberi jogi szervezetek elveivel, esetleg néhány virtigli ex-maoista nézeteivel. Ahogy minden bizonnyal arra is választ kapunk egy szép napon, hogy ezzel szemben az új magyar alkotmányban vállalt örökségük (kereszténység pölö) miért ellentétes az "európai civilizációval", normákkal. Röviden: hogy ’68 és a posztmodern miért inkább Európa, mint bármi más? Míg a választ megkapjuk, marad bennünk valami rossz érzés: Brüsszel nem Moszkva, a balliberálisok mégis ugyanúgy rohangálnak panaszkodni Brüsszelbe és nyugati elvbarátaikhoz, mint annak idején Moszkvába. A mucsai népet ugyanis csak külső erők bevonásával lehet civilizálni.
Mindennek elsődleges oka ideológiai, nem gazdasági. Azt ugyanis nehéz lenne sok esetben tagadni (sajnos), hogy a magyar gazdaságpolitikában, mondjuk így, jelen van a dilettantizmus. De a konfliktus oka nem ez. A balliberálisok ugyanis láthatóan képtelenek elfogadni, ha valahol nem az ő elveik jutnak érvényre. Hol van az megírva, hogy egy országnak nem szuverén joga, hogy a hagyományos házasság-koncepciót foglalja alkotmányba? Hogy a maga módján szabályozza az egyházak működését, amíg az valóban komoly jogsértésbe nem ütközik? Hogy a fogantatástól kezdve védje az életet? Félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy mostantól valaki nem házasodhat össze sassal vagy pitypanggal: megteheti, csak az állam azt nem ismeri el. És arról sincs szó, hogy valaki nem alapíthatja meg a Gravitáció Egyházát: pusztán nem kap erre állami normatívát. A támadások elsődleges oka az, hogy az új magyar Alaptörvény nem ismeri el a liberálisok számára oly kedves elveket, a "szabad szóma, szabad szodómia" és hasonlókat. Ilyenkor persze nem számít a demokratikus felhatalmazás, a procedurális helyesség, stb. Ilyenkor tiltakozni kell, be kell vetni az összes fundi emberi jogi szervezetet, hogy emberi jog-sértő az új alkotmány, mert pl. nem garantálja a magzatok élve szeletelésének szabadságát. A megoldás nem a demokrácia, a nép akarata, hanem a koncentrált közíró-attak, meg a "nemzetközi nyomásgyakorlás". Tudjuk persze, ilyen nincs, ahogy a legutóbbi esetben is bebizonyosodott, hogy az összefüggés csak egy nemhálózatra mutat, és a nemhálózat, nem-összeköttetés amerikai felének nincsenek is politikai nézetei.
Mert a világnak mindenütt pont ugyanúgy kell kinéznie: ugyanolyan intézményekkel, ugyanolyan alkotmánnyal, ugyanolyan politikai elvekkel. A baloldal nem ragaszkodott mindig a demokráciához, ha az adott diktatúrában éppen a progresszív reményt látta megcsillanni. A centralizáció is csak akkor jó, ha "európai", ahogy a XX. század elején hallani sem akartak szupranacionális uralomról, amíg az reakciós volt.
A baloldali-liberális elit azonban teljesen alaptalanul hivatkozik a demokráciára. Ma a "demokratikus" vagy "európai érték" az, amit ők annak tartanak. Így pl. a vörös csillag viselésének engedélyezése demokratikus, európai érték a strasbourgi Emberi Jogi Bíróság és a különböző emberi jogi gittegyletek szerint. Hogy miért? Mert az Emberi Jogi Bíróság azt mondja. A vitát és eltéréseket retorikájukban rendkívül tisztelő liberálisok tehát egy autoritásra hivatkoznak, nem érvelnek vagy meggyőznek. Ezek szerint az "emberi jogok megsértése" megegyezik a "nemzetközi szerződések megsértésével". Arra nem kapunk választ, hogy ha ez nem tilos, akkor a másik miért az, vagy ha mégis, kötelességünk elfogadni az emberi jogi érvelők megmondását. (A magam részéről nem tiltanám egyiket sem - hordja a paraszt, lehetőség szerint mind a kettőt.)
Számos más eset is mutatja, hogy szó sincs itt semmiféle demokráciáról, népakaratról, csak a baloldali-liberális elit politikai agendájáról, amit különféle, nemzetek felett átnyúló szervezeteken és intézményeken keresztül érvényesítenek, azaz kényszerítenek ki. (Magyarul a kényszer jó, ha emberi jogi celofánba van csomagolva, és ha a liberálisok alkalmazzák.) Még azt is készséggel elfogadjuk, hogy a népakarat nyakló nélküli megnyilvánulása talán nem mindig szerencsés, és szükség van korlátokra, a kérdés csupán az, hogy miért kötelességünk nekünk elfogadni egyedüli és végső autoritásként az európai balos-liberális elitet?
Jelszavuk szerint a balosok, liberálisok imádják a sokszínűséget, egyenesen lubickolnak benne. De ha ez így van, akkor mi a baj a magyar Alaptörvény "konzervatív" szellemiségével, vagy azzal, hogy mindkét totalitárius rendszer szimbólumait büntetik? A kérdés költői. A balliberálisok, emberijogászok pont annyira szeretik a pluralizmust és a vitákat - kicsiny hazánkban és külföldön egyaránt - mint az iszlamisták a bikinis lányokat.
(A jobbklikken a hozzászóláshoz regisztráció szükséges.)
albion | 2012. április 25. | 13:56
#
1
Szerintem az iszlamisták szeretik a bikinis lányokat, legfeljebb nem hangoztattják fennhangon, hanem otthon nézik őket a tévéjükön, nem lévén mozi pl. Szaud-Arábiában.
Azért ennel a kérdésnek a megértése nem olyan nehéz. Végülis az egész balos liberális nézet azon az alapon áll, hogy az ember tud mindent, ninc semmi transzcendes vagy megfogalmazhatatlan. Magyarország ettől az ideától való visszalépést jelent egy \"man made\" közösségben azzal, hogy alapértékeinket újra kereszténnyé tettük és \"nem man made\" határokat is elfogadunk: pl. a házasság egy férfi és egy nő között jön létre. Miért ugye, miért nem másképp? Erre a ki nem mondott (magyar) válasz csak az lehet, hogy ez egyezik a keresztény felfogással (persze egyezik ez a zsidó, meg az iszlám felfogással és a szikh felfogással), de akkor ugye el kellene ismerni hogy van Isten, amit ugye egy balos-liberális ez elején leszögez hogy nincs.
Vén Csataló | 2012. április 25. | 17:55
#
2
Nos, a ballib reakciók formái pontosan leírják a ballib viszonyát a demokráciához. Demokrácia az, ha ballibek uralkodnak (szándékosan használtam az uralkodás szót, mert vezetni, különösen értelmesen azt nem tudnak). Tehát demokrácia=ballib uralom. Ha nincs ballib uralom, az ab ovo nem demokrácia. Innen indul a dolog, tulajdonképpen ez az egyetlen stabil szabály. Mert hogy mi demokratikus és mi nem, azt a ballib ad hoc érdekei döntik el. Szétveretni azonosító nélküli rendőrökkel ellenzéki naggyűlésről hazafelé menő embereket mélyen demokratikus. De a magukat A Parlament bejáratához láncoló ballibeket eltávolítani onnan, az már égbekiáltó, anti-demokratikus jogsértés. Szóval pont az a ballib végzete, hogy egy kicsit gumiszabályos a demokráciájuk, és nem bírnak meglenni anélkül, hogy ne nekik kedvezően lejtsen a pálya. S hogy miért?
Mert egyszerűen nem bírják a versenyt. Egyenlő pályákon hamar kiütközika az ócskaságuk, a középszerűségük, a tehetségtelenségük, az érdemtelenségük. A baloldal több mint 150 éve arról szól, hogy hogyan szerezhetnek az érdemtelenek is olyan hatalmat, javakat és tiszteletet-szerűséget, ami egy normális világban egyébként az érdemesek, hasznosak és tehetségesek osztályrésze.
crash24 | 2012. április 26. | 15:50
#
3
2010-ben a baloldal politikailag szinte teljesen súlytalanná vált. Nem elég a történelmi vereségből eredő szétziláltság, még a megmaradt erőik is egymás ellen fordultak. A DK-LMP-MSZP formációkban csak is Orbán Viktor devializálása a közös, ebből pedig egyszerűen fogalmazva politikailag nem lehet megélni. Amit kommunikációs szinten látunk, az nem más mint kétségbeesett kompenzálása a politikai impotenciának. Nincs a részükről sem program sem érdemi javaslat amit a kormánnyal szemben fel tudnának mutatni. Tulajdonképpen a rendszerváltás óta ez a legcsapnivalóbb ellenzék. Ami a megosztottságot illeti, a 90-es években természetesen más okokból kifolyólag de jobboldal is járt hasonló cipőben. A balliberális újságírók égető vizióival szemben viszont a jelenlegi helyzet sincs kőbe vésve. Tehát mást nem tehetünk mint hogy reménykedünk választók hosszútávú memóriájában.
A szalonképes konzervatív tudja, hogy a liberalizmus és más baloldaliságok olyanok, mint az iszlám: betérni lehet, kitérni azonban nem, azért halál jár.
What we now call “civil resistance" often takes the form of mass rallies and demonstrations, as in Prague in 1989 and Tehran in 2009. People also engage in strikes, boycotts, fasts, and refusals to obey the law.
Alain de Benoist's 1985 book length essay, The Problem of Democracy is now available from the Arktos publishing house. Outside of specialist circles, and certainly within English speaking countries, Alain de Benoist may not be particularly well known.
Discussion of the political impact of social media has focused on the power of mass protests to topple governments. In fact, social media's real potential lies in supporting civil society and the public sphere - which will produce change over years and decades, not weeks or months.